-->

21 Eylül 2013 Cumartesi

Adım Adım Doğum İzni




Sanırım ben pek ev ortamında yazabilenlerden değilim. Cümleleri toparlamak evde pek kolay olmuyor. Şu anda bahçede Sergen ile her akşam yaptığım rutin gezmelerden  birindeyim ve sevgili oğlum az önce uyudu. Hazırlıklı olduğum için hemen laptop'u açtım ve başlıyorum…


02 Mayıs itibariyle doğum iznine ayrıldım. Bir çok çalışan kadının merak ettiği doğum izni konusundan sizlere yol göstermesi için adım adım bahsetmek isterim. İzin almadan önce benim aklımda bir çok soru vardı.Hatta gördüğüm her yeni doğum yapmış anneden detaylı bilgi almaya çalışıyor, blogları okuyor, merak ediyordum. Bu süreçte izlenecek yol adım adım aşağıdaki gibi;

  • SGK size ya 32.hafta yada doğuma 3 hafta kalaya kada raporlu olarak  izne çıkmanıza izin veriyor.Hiçbir hamile, “doğuma kadar çalışacağım” diyemiyor; en geç doğuma 3 hafta kala izne çıkması zorunludur.
  • 36.hafta izne ayrılmak istiyorsanız, çalışabilir raporu almalısınız. 32. hafta izne ayrılmak istiyorsanız ise çalışamaz raporu vermekteler. Çalışsanız da çalışmasanız da raporu almalısınız. 
  • 32.haftanın başladığı gün ile hastaneden aldığınız rapor günü aynı olmalıdır. Raporu aldığınız gün SGK tarafından doğum iznini başlamış bulunmaktadır. 
  • Hastaneden aldığınız rapor kağıdını  hastanede mühür bastırdıktan sonra  size verilen raporu kesinlikle kaybetmemeniz gerekiyor. İş yeriniz sizden raporun orjinalini isteyebilir. Fakat kendilerine yalnızca fotokobisini teslim edin. Orjinali onların hiç bir işine yaramayacaktır.  Bazı doktorlar doğum izni raporu alma konusunda acemi annelere bunu belirtmiyor ve sonrasında sabrınız SGK tarafından oldukça zorlanabiliyor.
  • Doğum izin kağıdınızı iş yerine teslim edip, iş yerinizde ki görevli personel,sistemde raporunuzun başlandığını belirtecek  ve bitiş tarihini ise açık bırakacaktır. 
  • Doğum izni süresi 8 hafta önce ve 8 hafta sonra olmak üzere toplam 16 haftadır. 
  • Doğumun beklenen tarihten daha önce gerçekleşmesi durumunda,  kalan günler doğum sonrası 8 haftaya ilave edilmektedir. 
  • Doğum izinlerinizi hesaplarken Cumartesi ve Pazar günlerini de dahil etmeyi unutmayın. SGK hesaplamayı tam bir hafta olarak yapmaktadır. 
  • Doğum izninizin bittiği 16 haftanın sonunda siz veya eşiniz, iş yerinizin bağlı bulunduğu SGK birimine giderek raporu sonlandırıyorsunuzYanınızda mutlaka T.C. kimliğiniz (eşiniz gidiyor ise her ihtimale karşı evlilik cüzdanınız), devlet hastanesinden aldığınız ıslak imzalı rapor ile birlikte, doğum belgesini mutlaka yanınızda bulundurmanız gerekmekte. Doğum belgesini özel veya devletten almanız SGK için farketmiyor. 
  • Son olarak. doğum iznizin bitiş günü, iş yerinizi arayarak sistemden raporun kapanmasını talep etmeniz gerekmekte. İş yeriniz manuel giriş yaptığını size söylebilir. Bu durumda SGK'nın 170 nolu danışma hattını arayarak, işlemlerin tamamlanıp tamamlanmadığını sormanız yeterli. 
  • SGK ödemenin size 15 gün içerisinde yapılacağını belirtse de bu süre 45 güne kadar uzayabiliyor. Ödeme Ziraat Bankası'na yapılmakta ve kimliğiniz ile ödemenizi bankadan çekebiliyorsunuz.  
Bu arada rapor almak için herhangi bir devlet hastanesi ve kadın doğum doktorunsan randevu alabilirsiniz.Ben İstinye Devlet Hastane'sinden 3 gün önce kadın doğum doktorundan randevu aldım ve randevu saatinde oradaydım.Doktorlar doğum izni için rapor vermeye o kadar çok alışmışlar ki bana pek soru bile sormadılar. Doğum izni için rapor almak istediğinizi belirtmeniz yeterli. Onlar neler yapmanız gerektiğini zaten söylüyor.

Doğum izninden aldığınız ödemenin dışında; emzirme parası veya süt yardımı olarakta bilinen ödeme  bu yıl için 94 TL'ydi. SGK'ya dilekçe ile başvurmak gerekiyor ve yalnızca 1 kez verilmekte. Dilekçe ile birlikte doğum belgesi, evlilik cüzdanınızın 4. ve 5 .sayfasını fotokobisinin bulunması yeterli. 

Hepsi bu kadar. Başınıza gelmeden önce detayları bilmediğiniz için işlemlerin çok uzun ve meşakatli süreceği düşünmekteyiz. İnanın ki o kadar da yorucu değil. 

Benim doğum iznim  02 Mayıs - 22 Ağustos 2013 tarihleri arasındaydı ve sonrasından  birikmiş olan yıllık izinlerimi kullandım. Ücretsiz izin süresi ise tamamiyle iş yerinizin insiyatifindedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder